Da te pitam…

Mogao bih da odgovorim na par pitanja ovde:

Q: Koja je prosečna plata na Novom Zelandu?

A: Koliko sam ja upoznat – oko 35,000$ – neto ili bruto nisam siguran, ali verujem da je to iznos pre plaćanja poreza.

Q: Kakve su mogućnosti da se preko intrneta nadje posao u NZ iz Srbije?

A: Pa sam tako nekako i našao posao – ali ipak uspeh je daleko od garantovanog. Pošto poslodavac mora dosta da čeka i da se petlja sa imigracionim, moraju imati dobar razlog zašto će proći koroz sve te muke.

Q: Video sam na sajtu it.seek.co.nz ponude za VB 6.0 developer, SQL Server 2000 DBA u opsegu 65,000 – 80,000 $, da li su to bruto iznosi i da li su to realne ponude?

A: Recimo da su su to malo "velikodušne" plate, iako moguće…

Q: Na koliko si dobio vizu?

A: 30 meseci za mene i 12 meseci za moju ženu (trebalo je da dobije i ona na isti period, ali zbog trudnoće su joj dali vizu manju od dve godine – što je izbacilo iz grupe koja je kfalifikovana za besplatne medicinske tretmane).

Q: Kako se iznajmljuje kuća, preko agencije ili preko oglasa?

A: Najčešće se kuće i stanovi iznamljuju preko agencija, koje se u potpunosti brinu o kuci i sa gazdama se nikada ne kontaktira. Agenciji se plaća jedna kirija i posle toga sve redovno. Malo ko i izdaje i iznajmljuje bilo šta van agencija.

Q: Da li možda poslodavac pomaže prilikom traženja stana?

A: Meni nisu pomagali oko samog traženja stana, jer i nije toliko teško naći stan. Ono što je bitno jeste to što se većina stanova ovde izdaje prazna ili samo sa belom tehnikom. Isto tako kvadratura i broj soba se ne računa, već broj spavaćih soba, kupatila i garaža/parking prostora.

Q: Da li si možda računao koliki su vam ukupni troškovi iseljenja u NZ i kako su oni rasporedjeni?

A: Nisam, ali recimo da procenjujem da je 2000 eura udoban minimum. Treba računati na to da su prvi meseci i svi prvi troškovi ovde veći nego kasniji.

Q: Da li je procedura za dobijanje vize stvarno tako kratka, mislio sam da traje nešto duže?

A: Pa sad… daleko je od kratke, ali ako se nađe prvo posao, mislim da je moguće proći proceduru za oko mesec dana. Ja nisam imao toliko sreće. Ljudi koji pokušaju da prođu preko sistema bodova i rezidentne vize, mogu da očekuju proceduru od šest meseci do dve godine.

Q: Da li postoji mogućnost da jedan supružnik dodje ranije u NZ a drugi kasnije sa detetom?

A: Postoji, iako onda procedura za spajanje porodice može da duže traje.

Q: Da li imate pravo na neku novčanu nadoknadu kada vam se dete rodi?

A: Nadam se :-) Kao rezident imaš pravo na socijalnu pomoć, ali i ovo se sa vremenom otežava (tj. mora sve više da se čeka od trenutka dobijanja statusa do dobijanja prava na socijalnu pomoć – radi poređenja pre više od decenije pomoć se dobijala već na aerodromu).

Q: Da li ste imali advokata ili nekog zastupnika tokom procesa dobijanja viza?

A: Ne. Imao sam savete prijatelja i kolege Slavka.

Q: Koji su detalji dovoljni u vezi obrazovanja tj. da li je potreban dokument sa fakulteta kojim se opisuje koje sve oblasti pokriva diploma koju poseduješ i taj dokument služi i kao osnova za nastavak studija u inostranstvu?

A: Jeste potrebno sve što možeš da nađeš, proces priznavanja diplome nije lak.

Q: Da li su potrebne pisane preporuke sa prethodnih poslova ili možda traže radnu knjižicu?

A: Ne traže radnu knjižicu, ali što više dokumenata to bolje (za imigraciono). Za posao ti neće biti potrebna. Na NZ dosta stvari rade na poverenje.

Q: Kako stvar funkcioniše sa kargo prtljagom?

A: Pozoveš aerodrom, iskopiraš karte i pasoše i vidiš sa njima oko slanja avionom – sa kartom bi trebaloda bude oko trista eura za oko pedesetak kilograma. Moguće je poslati i neke stvari poštom (do 15kg) a i brodom.

Q: Kolika je cena porodjaja?

A: Besplatno ako si kfalifikovan (radna viza na 2+ godine ili jače), ako ne od 4000$ do 7000$ (u slučaju komplikacija).

Q: Kolika je cena polovnih automobila?

A: Može se naći vozilo od 700$ do 3000$ – ja sam kupio veoma dobar auto sa punom opremom za 800$.

Q: Da li nešto znaš o sajtu www.move2nz.com?

A: Video, ali nisam koristio – ja bih preporucio proveru sa imigracionim pre korišćenja usluga ovih agencija, ali opet nemam iskustava, samo sam malo paraniočan.

Q: Koje su uočljive razlike izmedju NZ i Srbije?

A: Ono što me svakog jutra oduševljava je činjenica da nijenom nisam oprao kola od kada sam ovde, dok u BG-u i mala kiša i malo duže stajanje su zahtevale pranje. Ljudi žive mnogo opuštenije ovde i to ne samo opuštenije od Srbije, već i opuštenije i od USA.

Q: Da li si bio na intervjuu za posao i kako to izgleda u NZ?

A: To sam radio preko telefona – tri puta po sat vremena.

Q: Kako izgleda jedan tvoj uobičajan radni dan?

A: Ustajanje 7~7:30, polazak na posao oko 8:00~8:20, stizanje na posao oko 9:00 kolima, ručak oko 12:30 – od 30 do 45 minuta i polazak kući posle 17:00. Kući sam oko 18. Posle toga šta radim sa ženom je moja privatna stvar!

Q: Možeš li malo opširnije da opišeš intervju sa poslodavcem. Šta te pitaju? Da li razgovaraju o uslovima ugovora?

A: Svaki intervju i svaka kompanija ce ovo obaviti na svoj način, moj se sastojao iz tri intervjua od oko sat vremena telefonom (oni su mene zvali) i jedan test iz Word dokumenta. Na intervjuima je bilo pitanja od toga šta sam radio do strogo tehničkih pitanja. Na kraju smo i razmatrali ponudu, a aranžman i sva dokumenta sam sređivao uz pomoć njihove HR osobe.

4 thoughts on “Da te pitam…

  1. Zahvaljujem se na brzim i iscrpnim odgovorima.
    Možeš li malo opširnije da opišeš intervju sa poslodavcem. Šta te pitaju? Da li razgovaraju o uslovima ugovora?
     
    Ako budem imao dodatnih pitanja biću dovoljno slobodan da ih postavim.
     
    Hvala još jednom.
    Pozdrav i svako dobor, Dejan

  2. Cao Ivane !!!
    Prvo da ti cestitam na prinovi ,nek je mali Zivkovic ziv i zdrav zajedno sa vama.
    Ja zivim u Irskoj.Dobio sam ponudu za posao na NZ,Hamilton.
    Zanima me gdje si predao za vizu i dali mi je ugovor dovoljan dokaz o zaposlenju?
     
    Puno pozdrava od Dragutina
     
    ps:do skorog vidjenja

  3. Ivane, jedno indiskretno pitanje, ali bi meni odgovor bio jako važan, iz ličnih razloga – da li je tvoja supruga radila, obzirom na porođaje, studije… Ili ste sve vreme/najveći deo vremena živeli od tvoje (jedne) plate? Moj suprug je dobio ponudu za posao, sa početnom platom od oko 50.000 $ bruto, nas je dvoje, ali ja se brinem – hoćemo li od njegove plate (ne znam kako će mi ići sa traženjem posla) moći normalno živeti?

    • Supruga je radila samo vrlo kratko. Živeli smo od jedne plate, iako je moja početna bila veća od plate tvog supruga.

      Sa 50K$ je teško živeti u Auckland-u, ali se mora od nečega poći. Lakše je sa tom platom živeti u manjim gradovima (na rentu će vam dosta odlaziti).

      Sa znanjem Engleskog se može naći posao, uvek ima poslova za minimalce i dve plate su uvek bolje od jedne. Deca komplikuju stvari, ali ako vas je samo dvoje za sada to čini stvari dosta lakšim.

Leave a Reply

